کد مطلب:141784 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

گفتار امام پس از نماز ظهر
نماز پایان یافت امام رو به یاران كرد و فرمود: «یا كرام! هذه الجنة قد فتحت ابوابها و اتصلت انهارها، و اینعث ثمارها، و هذا رسول الله و الشهداء للذین قتلوا فی سبیل الله یتوقعون قدومكم، یتباشرون بكم، فحاموا عن دین الله و دین نبیه و ذبوا عن حرم الرسول. فقالوا نفوسنا لنفسك الفداء و دمائنا لدمك الوقاء فوالله لا یصل الیك و الی حرمك سوء و فینا عرق یضرب؛ [1] ای محترمان! این بهشت است كه درهایش گشوده شده، و نهرهایش امتداد یافته، و میوه هایش...، و این رسول خدا و شهدایند كه در راه خدا كشته شده اند و آنها چشم به راه قدم های شما هستند. آنها شما را هم به بهشت بشارت می دهند. پس از دین خدا و دین پیامبرش حمایت كنید و از حرم رسول او دشمن را دور نمایید. پس همه گفتند: جانهای ما فدای جان شما و خون های ما نگهدار خون شماست. پس به خدا سوگند هرگز به شما و حرم شما تا رگ (خون) در بدن داریم بدی نخواهد رسید».

درسی كه می توان گرفت: اگر وفای به این عهد و پیمان نمی بود چه می شد؟! وفاداری یاران، چگونه دشمن را به خاك ذلت نشاند و سره را از ناسره جدا ساخت؟

امام از یاران خود به عنوان «یا كرام» یاد كرد. كرامت نفس، صفت نیكان است و همگان را به این وصف نستوده اند.

این صفت در قرآن درباره خدا در «اقرأ و ربك الأكرم» [2] ، درباره رسول اكرم صلی الله علیه و آله در «انه لقول رسول كریم» [3] ، درباره فرشتگان در «كرام بررة» [4] ، درباره دو فرشته نامه عمل


در «كراما ماتبین» [5] ، درباره قرآن در «فی صحف مكرمة» [6] ، درباره اهل تقوی در «ان أكرامكم عند الله أتقاكم» [7] درباره بنی آدم در «و لقد كرمنا بنی آدم» [8] ، درباره رزق در «فالذین آمنوا و عملوا الصالحات لهم مغفرة و رزق كریم» [9] ، و در دعاها درباره حكومت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الله الشریف عبارت «دولة كریمه» [10] آمده است.



[1] اسرار الشهادة، ج 1، ص 653 و ج 2، ص 357.

[2] علق، آيه 3.

[3] حاقه، آيه 40.

[4] عبس، آيه 16.

[5] انفطار، آيه 11.

[6] عبس، آيه 13.

[7] حجرات، آيه 13.

[8] اسراء آيه 70.

[9] حج، آيه 50.

[10] كليات مفاتيح الجنان، بخشي از دعاي سحر ماه مبارك رمضان و دعاي افتتاح.